Veelgestelde vragen

"Heb ik een visum nodig om naar Turkije te reizen?"

Ja.
Het visum wordt elektronisch aangevraagd via de website www.evisa.gov.tr en kost 20$ per persoon.
Je mag ten vroegste 90 dagen voor aankomst in Turkije je e-visum aanvragen. Het is voor 180 dagen geldig, vanaf de dag dat je het hebt aangevraagd (dus kan perfect voor een lastminute). Bij aankomst moet je de douane het identiteitsdocument (paspoort, identiteitskaart of Kids-ID) waarmee je het Turks e-visum hebt aangevraagd voorleggen. Het e-visum is alleen geldig indien het geprint is, dus niet op het scherm van je smartphone of tablet. Het is enkel geldig als je als toerist of zakenreiziger Turkije bezoekt voor niet langer dan 90 dagen.

 

Identiteitskaart, Internationaal Paspoort en Kids-ID minimaal nog 6 maanden geldig zijn, na het voorziene verblijf in Turkije. Als toerist kan je dus reizen met een identiteitskaart maar de geldigheid is nieuw sedert april 2014. Kijk dit goed na! Een Kids-ID is uitsluitend voor kinderen jonger dan 12 jaar.

"Wat neem ik mee?"
Voor elk bemanningslid (zoals vermeld op de “crewlist”) worden er lakens en handdoeken voorzien aan boord.
Zeekaarten en een pilot liggen aan boord, maar het is zeker geen slecht idee om zelf ook voor recente navigatiehulpmiddelen te zorgen. Voor zeekaarten en pilot kan je terecht in onze webshop, maar wat we zeker ook aanraden is om te zorgen voor een goede navigatie-app op Ipad of Android-tablet.

 

"Wat in geval van schade tijdens de huurperiode?"
Eerst en vooral: noteer alles in het logboek en contacteer onmiddellijk de chartermaatschappij. Vraag steeds aan de verhuurder wat hij adviseert en of er onmiddellijke reparaties nodig zijn en waar en hoe deze uit te voeren. Tracht ook steeds van de verhuurder al een richtprijs op te krijgen indien onmiddellijke reparaties nodig zijn.
In het geval van ernstige schade dient u ook steeds officiële instanties te verwittigen.
Bij problemen kan u ons ook steeds contacteren. Wij zullen waar mogelijk steeds trachten te bemiddelen tussen u en de chartermaatschappij. Wij zijn 7 dagen op 7 beschikbaar op het speciale contactnummer dat u van ons krijgt bij de reservatie samen met de contactgegevens van de chartermaatschappij.

 

"Zijn er nog extra kosten ter plaatse te betalen?"

U dient ter plaatse de waarborg te voldoen alsook de kosten voor het transitlog en de schoonmaak te betalen. Dit wordt ook vermeld bij de prijslijst op de website en meegedeeld in uw offerte en reservatieformulier. Er zijn geen extra verborgen kosten.

 

“Waarom betaal ik een waarborg voor het jacht?”
De waarborg dient ter dekking van de vrijstelling van de verzekering van het jacht. Indien er schade is aan het jacht dan wordt er steeds een zeker bedrag niet terugbetaald door de verzekering. De huurder moet met de waarborg dit bedrag voor de chartermaatschappij veilig stellen.
Indien het jacht schadevrij (waarbij normale slijtage niet wordt beschouwd als verantwoordelijkheid van de huurder) wordt terugbezorgd, wordt de waarborg ook integraal terugbetaald.

"Hoe verloopt een normale charterweek?"

Een normale huurweek vangt aan op een zaterdag om 16.00 en eindigt op een zaterdag om 08.00. Het aantal zeildagen is dus altijd één dag minder dan de huurperiode. Het jacht dient op vrijdag om 18.00 met een volle dieseltank en een lege vuilwatertank terug in de haven van vertrek te zijn.

 

Zowel bij het inchecken als uitchecken zal u samen met het charterbedrijf een checklist overlopen en het jacht aan een controle onderwerpen. Het is van groot belang dat u deze checklist grondig mee controleert en eventuele onregelmatigheden, gebreken of ontbrekende stukken onmiddellijk meldt aan het charterbedrijf. Vaak zal er ook een duiker de onderkant van het jacht controleren.

U kan van ons voor uw vertrek al een voorbeeld van deze checklist ontvangen om zo goed voorbereid als mogelijk aan uw vakantie te beginnen. Het heeft geen zin te snel te willen vertrekken! Neem uw tijd om de inventarislijst en de toestand van het jacht grondig te controleren. Het is beter met een gerust gevoel iets later te vertrekken.

"Kan ik een schipper inhuren?"

Ja.
Indien u niet over voldoende bareboat ervaring beschikt en/of niet over een geldige vergunning beschikt dan bent u zelfs verplicht om een schipper in te huren. De prijs hiervan wordt bepaald door het verhuurbedrijf.
Deze schippers zijn geen instructeurs, hoewel zij in de meeste gevallen ook wel een zekere opleiding zullen kunnen geven.

“Heb ik een vergunning nodig om een zeiljacht te huren?”

Ja.
Met een ICC of een RYA Dayskipper bewijs kan u bareboat of in flottielje een zeiljacht huren. Algemeen wordt gesteld dat de schipper over een geldig certificaat dient te beschikken en één ander bemanningslid (+ 18jaar) gelijkwaardige vaardigheden dient te kunnen aantonen (zonder certificaat).
Het ICC wordt in België overhandigd door hiertoe door de overheid aangewezen organisaties. (voormeer info hierover zie ook: http://www.nautibel.be/nl/watersporter/icc)

 

Vergeet niet dat alle charterjachten ook een marifoon aan boord hebben en dat een vergunning om deze te bedienen dus eveneens verplicht is.